כיצד נשמור על בריאות העין שלנו?

הסיטואציה הבאה אולי מוכרת לכם: התעוררתם בבוקר עם עיניים יבשות, לאחר ישיבה מול המחשב, העיניים החלו לדמוע ולקראת הערב כבר סבלו מאדמומיות. העיניים של כל אחד מגיבות מעט שונה לשינויים, גירויים, זיהומים, עייפות והתופעות משתנות מאחד לשני. עם זאת, חשוב שכל אחד ישמור על העיניים ככל שניתן – הנכס החשוב של כל אחד מאתנו.

מה הם הגורמים שעשויים להשפיע על בריאות העין וכיצד ניתן להטיב עם בריאות העין?

הכל מתחיל בסגנון החיים, לאורח החיים שלנו השפעה ישירה על בריאות העיניים. כך למשל, חשיפה לשמש ללא משקפי שמש עשויה להגדיל את הסיכוי לגרימת קטרקט ולרגישות בעיניים. חשוב להרכיב משקפי שמש בכל יציאה החוצה כדי להגן על העיניים מפני קרני UVA ו-UVB. הרגלי התזונה אף הם משחקים תפקיד חשוב בבריאות הכללית וגם בבריאות העיניים. נסו לבחור מאכלים העשירים בוויטמינים, שמנים ומינרלים שיכולים לסייע בהגנה על העיניים כמו תרד, סלמון, ביצים, אגוזים, שעועית, תפוזים ופירות הדר – אלה הם מאכלים שעשירים באומגה 3, לוטאין, אבץ, ויטמין C וויטמין E.

תזונה טובה יכולה גם להפחית את הסיכוי או לסייע במחלות כמו סוכרת, שידוע שמשפיעות על העיניים. כדאי גם להפסיק לעשן. במידה והינכם עוסקים בפעילות אתגרית להשתמש במשקפי הגנה ייעודיים ממשקפי סקי ועד משקפי בטיחות, למשל, לעבודות שיפוץ שונות. שנת לילה טובה תומכת בבריאות העין. מומלץ לעסוק גם בפעילות גופנית סדירה המשפרת את זרימת הדם ומסייעת בנטרול רעלים.

שמירה על בריאות העיניים

מה הקשר בין מסכים ליובש בעיניים?

ישיבה ממושכת מול מסכים יכולה לגרום לבעיות עיניים וחשוב להפחית את המינון וגם להעדיף מראש מסכים איכותיים. יש אנשים שסובלים מתופעה שנקראת "תסמונת ראיית מחשב" (CVS) שמלווה בתסמינים כמו ראייה מטושטשת ועייפות כללית. יש לכוון גם את מסך המחשב במרחק נכון ולשבת במנח נכון. צפייה במסך עלולה לגרום גם לתופעה מציקה של יובש בעיניים בשל מאמץ העין. גם לתאורה שיש בחלל בו אנחנו צופים בטלוויזיה, עובדים על המחשב או קוראים ספר השפעה על העיניים וחשוב מאוד שהתאורה תהיה מכוונת לראייה מיטבית, כל אחד וצרכיו לפי מצב העיניים ותגובותיהן לתנאי האור.

שינויי מזג אוויר, היגיינה וטיפות

להרגלי ההיגיינה השפעה רבה על העיניים. חשבו על החיידקים שמגיעים דרך הידיים ועוברים לעיניים במיוחד בשפשוף העין. חשוב לנקות היטב את הידיים במיוחד בתקופות של מחלה ועל אחת כמה וכמה בהסרת והרכבת עדשות מגע.

שינויי מזג אוויר, חילופי עונות, מזגן שמקרר או חימום ללא לחות אף הם עשויים לגרום לאדמומיות, יובש ולהחריף את רגישות העין ולכן, חשוב תמיד לדאוג שהסביבה תהיה אופטימלית ככל שניתן לטובת העיניים. שימו לב גם למה יכול לגרום לכם לתופעה אלרגית בעיניים כמו למשל, איפור מסוג מסוים. הימנעו ככל שניתן ממה שעשוי לגרום לעקצוץ או אדמומיות בעיניים.

כאן נכנסות לתמונה גם טיפות עיניים, שיכולות לסייע במצבים נפוצים של אדמומיות בעיניים או במצב של יובש בעיניים, המכונה גם Dry eye syndrome (DES) בפירוש של תרגום רפואי מעברית לאנגלית. יש טיפות בתוספת קמומיל להרגעה ותמיסות סטריליות שמסייעות במצבים של רגישות מוגברת. חשוב לבחור טיפות של חברה מובילה, שמציעה טיפת בבקבוקון לשימוש יומי רב פעמי בסגירה הרמטית לשמירה על טיב הטיפות ופיה חלקה למניעת פציעות במשטח העין. בשוק יש גם פורמולות המבוססות על נוגדי חמצון שנחקרו במחקרים שונים כמאטות את קצב התקדמות מחלות ניוון ברשתית הקשורות לגיל. חשוב לבחור את הטיפות הנכונות ולהשתמש על פי ההוראות ולאמץ הרגלים חיוביים שיכולים לסייע לכם בשמירה על בריאות העין לאורך זמן.

WhatsApp chat
חייג לקביעת תור
ניווט