הסרת משקפיים בלייזר

כאשר מדברים על הסרת משקפיים בלייזר מתכוונים לקשת רחבה של ניתוחים והליכים כירורגיים המתאימים לאנשים בעלי לקויות ראייה שונות. כיום ישנם טיפולים שונים עבור הסרת משקפיים.  לכן יש להתאים לכל מטופל בנפרד את סוג הניתוח שיתאים לאופי לקות הראייה, לסוג העיניים ולנתונים פיזיים הקשורים בקרנית ובאישון. בשנים האחרונות התרחשו שינויים מרחיקי לכת בתחום  הניתוחים של הסרת משקפיים והמנותחים בעשורים האחרונים נהנים מטכנולוגיות מתקדמות, מכשור משוכלל ומתקדם ותוצאות לא פחות ממעולות.

ניתוח להסרת משקפיים

מיליוני אנשים בעולם כבר נפרדו מהמשקפיים ומעדשות המגע בעזרת ניתוח להסרת משקפיים בלייזר. מעוניינים גם אתם להשתחרר מעול הרכבת המשקפיים ו/או עדשות המגע? לא כל אדם שמרכיב משקפיים או עדשות מגע יכול לעבור ניתוח של תיקון ראייה בלייזר: בערך 30% מהאוכלוסייה אינם מתאימים לעבור ניתוח לייזר להסרת משקפים. איך יודעים מי מתאים ומי לא? בדיקת ההתאמה קפדנית לטובת הסרת משקפיים היא התחנה הראשונה בתהליך תיקון הראייה.

בדיקת התאמה

בטרם קביעת תור לניתוח של הסרת משקפים בלייזר, חובה לבצע בדיקת התאמה קפדנית ומקיפה עבור תיקון ראייה בלייזר. יש מקרים בהם המטופל לא יוכל לעבור ניתוח מסוג זה להלן הסיבות הנפוצות והעיקריות שעלולות לפסול מטופל מלעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים:

• עיניים יבשות באופן כרוני.
• צריכת סטרואידים באופן קבוע.
• סכרת לא מאוזנת, מחלת עיניים כרונית או דלקת עיניים.
• צילינדר (אסטיגמטיזם) בלתי סדיר.
• מספר לא יציב בשנה האחרונה.
• צלקת על הקרנית.

כמובן קיימים עוד עשרות מרכיבים שנבדקים בצורה קפדנית על ידי הרופא המנתח.

מה קורה בבדיקת ההתאמה?

בדיקת ההתאמה כוללת שימוש בציוד אבחוני מתקדם ומועברת על ידי אופטומטריסטים קליניים מומחים ורופא מנתח מומחה לניתוחי לייזר ד"ר יעקב גולדיץ'. במהלך הבדיקה, בין השאר, נמדד מספר מדויק, צילינדר, עובי הקרנית, מבוצע מיפוי (טופוגרפיה) של קרנית, נמדד לחץ תוך עיני, מוערך יובש עיני וכן נבדקים פרמטרים רבים נוספים. לאחר שעברת בהצלחה את בדיקות ההתאמה והחלטת, בהתייעצות עם ד"ר גולדיץ' על סוג הטיפול, יתואם לך מועד לביצוע תיקון הראייה בלייזר.

מעוניין לבצע בדיקת התאמה? לקביעת תור לבדיקת התאמה של ניתוח להסרת משקפיים בלייזר – לחץ כאן

ניתוח להסרת משקפיים בלייזר

למה כדאי לעשות ניתוח לייזר להסרת משקפיים?

  • התעסקות מרובה עם המשקפיים.
  • החלפה תכופה וטרחנית בין משקפי ראייה למשקפי שמש או בין כמה זוגות של משקפי ראייה.
  • הם לא מעוניינים להרכיב חפץ זר על הפנים.
  • ליקוי הראייה שלהם חמור במיוחד והם כלל לא מסתדרים עם משקפיים.

בין אלה ניתן למצוא לא מעט אנשים שעבורם ניתוח עיינים בלייזר להסרת משקפיים היוו עבורם הצלה של ממש והם מעידים שמדובר במתנה שהם העניקו לעצמם ואפשרה להם לחיות חיים חדשים ומרגשים.

אמנם כאמור קיימים כמה סוגים של ניתוח לייזר להסרת משקפיים אך העיקרון בכולם דומה – העיניים עוברות תהליך של הרדמה מקומית, מבוצעים חיתוך או הרמה של שכבות הקרנית העליונות ולאחר מכן מתבצע ליטוש של החלק הפנימי של הקרנית על פי סוג ודרגת לקות הראייה.

מה כולל התהליך?

להלן השלבים של תהליך ניתוח להסרת משקפיים בלייזר:

הכנות לקראת הניתוח

• אם מרכיבים עדשות מגע – נא להוריד עדשות מגע (עדשות רכות – שבוע לפני הניתוח / עדשות קשות- שבועיים לפני הניתוח).
• יש לרכוש את את התרופות לפי המרשם שקיבלת מראש ולהביא אותן ביום הטיפול.
• יש לרכוש מראש כדורים לשיכוך כאבים (Ibuprofen ו- Rokacet) ולהביאם ביום הטיפול. אם לא בטוחים כי אין אלרגיה לתרופות נוגדות כאבים יש להיוועץ ברופא המשפחה.
• מומלץ לחפוף את ראש לפני הניתוח. בשבוע הראשון לאחר הטיפול חל איסור לחפוף שער על מנת למנוע כניסת מים לעיניים.

ביום הניתוח

• יש להגיע בזמן שנקבע על מנת שצוות חדר ניתוח יוכל להשלים קבלה והכנה לקראת הניתוח. תהליך הכנה יכלול סדרת בדיקות נוספות טרום הניתוח ושיחה עם הרופא המנתח דר' גולדיץ'. שהות במכון ביום הניתוח עשויה להימשך עד שלוש שעות.
• אין להתאפר ואין לשים בושם ביום הניתוח.
• אין צורך להפסיק תרופות קבועות כולל אספירין. במידה וקיים טיפול תרופתי קבוע יש ליידע רופא מנתח על כך.
• חשוב להגיע עם מלווה.
• אין צורך להיות בצום, אף מומלץ לאכול ארוחה קלה ביום הטיפול.
• הניתוח יבוצע בהרדמה מקומית בלא תחושת כאב בשיטה החדישה ביותר.
• בחדר ניתוח ימתין לך חלוק וכובע. בשלב זה הפנים שלך יעברו ניקוי יסודי, כולל חיטוי של אזור העיניים ואלחוש על ידי טיפות.
עיניים. הטיפות גורמות להרדמה מקומית של העיניים. האלחוש אינו פוגע בראיה ובמהלך כל הטיפול ממשיכים לראות כרגיל.
• בתום הניתוח הרופא המנתח יניח עדשות מגע מגנות בעיניים. אין להוציא אותן באופן עצמאי. הן יוסרו בעת הביקורת כשבוע לאחר הטיפול.

לאחר הניתוח

• לאחר הניתוח תתואם ביקורת ראשונה.
• בימים הראשונים תיתכן תחושה של חוסר נוחות, דמעת, תחושת חול, אודם וכאב. תחושות אלה הן צפויות ונורמליות. ישנם מטופלים שאף מרגישים כאב ניכר לאחר ניתוח EBK/ASA. זה נורמלי ולרוב קורה ביומיים הראשונים לאחר הניתוח. יש להשתמש בנוגדי כאבים לצורך הקלה.
• קומפרסים קרים המונחת על עיניים עצומות (מגבת נקייה עם שקיות קרח). מומלץ מס' פעמים ליום כל פעם למשך כ 10 דקות ביומיים הראשונים. הם עשויים לשפר את תחושת הכאב.
• אין לשפשף את העיניים ואין לנסות להוציא את עדשות המגע בכוחות עצמי.
• מטופלים רבים מרגישים כי אינם מסוגלים לשמור על עיניים פתוחות בצורה נוחה ביומיים הראשונים לאחר הניתוח. תופעה זו נורמלית ואין סיבה להיות מודאגים מכך.

הסרת משקפיים בלייזר – שאלות ותשובות

למי מתאים ניתוח לייזר להסרת משקפים?

הטיפול מיועד לבעלי קוצר ראיה ( myopia = בעלי מספרי מינוס) , רוחק ראיה ( hypermetropia = בעלי מספר פלוס ) וצילינדר ( astigmatism = בעלי קרנית קמורה ) ויכול לסייע גם בחלק ממקרי הפזילות. כאמור, ההליך מתאים רק לכ-70% ממרכיבי המשקפיים והעדשות, ולכן מבוצעות בדיקות קפדניות לפני ההחלטה אם לבצעו. מכשירי הלייזר האיכותיים מאפשרים כיום טיפול בטווח מספרים רחב.

כיצד בעצם עובדת קרן הלייזר?

תפקידה של קרן הלייזר בניתוח להסרת משקפיים בלייזר הוא ללטש את קרנית העין, ובאמצעות כך לשפר את הראייה. קרן הלייזר בדרך כלל עובדת על החלקים הפנימיים יותר של הקרנית, לאחר שהחלק העליון שלה מופרד, או מוסר לחלוטין בהתאם לשיטה שבה מבצעים את ההליך.

מה הוא אורך טיפול הסרת משקפיים בלייזר?

אורך הטיפול נע בין חמש דקות עד עשר דקות לכל עין.ֿ

מאיזה גיל ניתן לעבור ניתוח הסרת משקפיים בלייזר?

ניתוח להסרת משקפיים בלייזר מומלץ לאנשים שהמספר שלהם התייצב, הדבר מתרחש בדרך כלל לאחר גיל 18. הגיל האופטימלי הוא 18 עד 45. עד גיל 18 לא מומלץ לתקן ראייה כי הגוף עדיין משתנה, כולל שינויים באורך גלגל העין. לאחר גיל 45, טיפול בלייזר לא מבטיח שהמטופל לא יזדקק למשקפיים לראייה מקרוב בהמשך. כמובן כי כל מטופל עובר בדיקה אישית והחלטה על ביצוע ניתוח הינה אישית לגביו.

האם ישנם מרכיבי משקפיים שאינם יכולים לעבור ניתוח להסרת משקפיים?

כ- 30% מהאוכלוסייה מרכיבת המשקפיים, אינם יכולים לעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים, ורק בדיקות קפדניות מאשרות את ביצוע ההליך.

אנשים שבד"כ אינם מתאימים להליך זה הם: אנשים שסובלים מיובש בעין באופן כרוני, אנשים המשתמשים בסטרואידים באופן קבוע, אנשים הסובלים מסכרת, אנשים הסובלים ממחלות עיניים כרוניות או דלקות קבועות, אנשים בעלי קוצר ראיה נמוך, אנשים בעלי צילינדר בלתי סדיר, אנשים בעלי צלקת על הקרנית, קרטוקונוס וכדומה.

האם כל רופא עיניים יכול לבצע ניתוח להסרת משקפיים בלייזר?

רק רופא שעבר תת התמחות לביצוע ניתוחי עיניים בלייזר, שהוא מומחה בתחום, רצוי עם ניסיון רב בתחום זה, יכול לבצע ניתוח להסרת משקפיים בלייזר.

כמה זמן נמשך הניתוח?

אורך הניתוח נע בין חמש דקות עד עשר דקות לכל עין, כאשר הטיפול המעשי של הלייזר נמשך שניות ספורות בלבד.

מה היא תופעת הלוואי השכיחה ביותר?

בשעות הראשונות שלאחר הניתוח תחוש צריבה ואי נוחות בעיניים וייתכן והראייה תהיה מטושטשת בימים הראשונים. תופעת הלוואי השכיחה ביותר היא יובש בעיניים, תופעה זו מתרחשת מיד לאחר הניתוח ואפשר לטפל בה בקלות בעזרת טיפות של "דמעות מלאכותיות". תופעת לוואי זו עוברת לרוב לאחר כחצי שנה ופעמים רבות בתקופה הרבה יותר קצרה מזו.

האם יש צורך לחזור על ניתוח להסרת משקפיים כעבור מספר שנים?

מרבית המטופלים שומרים על יציבות הראייה לכל אורך השנים. על פי הסטטיסטיקות כ- 5% מהמטופלים יצטרכו לחזור על הניתוח.

ניתוח לייזר להסרת משקפיים

שיטות מקובלת של ניתוח הסרת משקפיים בלייזר

ישנן מספר שיטות להסרת משקפיים בלייזר. השיטות המקובלות ביותר בעולם ועליהן רופא עיניים מנתח ממליץ בהתאם לתוצאות בדיקת התאמה ראשונית הן: LASIK, PRK, ASA, EBK.

LASIK – laser assisted in situ keratomileusis

שיטת ה-LASIK משתמשת במכשיר לייזר משוכלל המפעיל אלומת אור הנמשכת עד 15 שניות בלבד (כ- 2 שניות בממוצע לכל מספר).

השיטה ומבטיחה תוצאה מדויקת ומהירה. עוצמת קרן הלייזר הטיפולית ורמת הדיוק הגבוהה של המכשיר מאפשרות תיקון ראייה אופטימלי הן של קוצר ראייה (מיופיה) והן של רוחק ראייה (היפראופיה). יתרונות בולטים של שיטת הלסיק הן היעדר כאבים לאחר הניתוח וחזרה מהירה לשגרה. בין החסרונות של השיטת הלסיק- מורכבות טכנית וצורך בחיתוך של קרנית, דבר שעשוי להשפיע על היציבות של הקרנית.

PRK – Photorefractive Keratectomy

שיטת ה-PRK הינה השיטה הוותיקה ביותר בתחום של ניתוחי עיניים להסרת משקפים בלייזר.  היא מתאימה גם לאנשים בעלי קרניות עבות וגם לקרניות דקות והניתוח אורך כמספר דקות. ניתוח זה כולל הורדת שכבה של תאי ציפוי הקרנית וליטוש של הקרנית באמצעות לייזר. בסיום הניתוח מונחת עדשת מגע טיפולית על הקרנית לימים ספורים על מנת לעודד את גידול מחדש של תאי אפיתל. לרוב את תוצאות הניתוח בשיטת PRK אפשר לחוות בתוך דקות ספורות לאחר ניתוח הסרת משקפים. בין היתרונות של השיטה – פשטות טכנית, רמת בטיחות גבוהה מאוד ודיוק מירבי. בין החסרונות – כאבי עיניים אופיניים ביום-יומיים הראשונים לאחר ניתוח הסרת משקפים וחזרה איטית יותר לשגרה שלוקחת מספר ימים.

ASA – Advanced Surface Ablation

ניתוח הסרת משקפיים בלייזר בשיטת ה-ASA משמעותה הסרת תאים מתקדמת מפני השטח. בשיטה זו מבצעים את תיקון הראיה בחלק החיצוני של הקרנית ללא כל חיתוך הקרנית. תהליך ההחלמה לאחר טיפול זה אורך מספר ימים, ומתאפיין בחוסר נוחות בימים אלו. היתרון הבולט של שיטת הליטוש הוא בשמירה של החוזק הסטרוקטורלי המקורי של הקרנית והימנעות מחיתוך של הקרנית.

EBK – Epi-Bowman Keratectomy

שיטת ה-EBK היא מודיפיקציה מתקדמת של שיטת הליטוש. במהלך ניתוח EBK מוסרת שכבת תאי האפיטל בעזרת מכשיר מיוחד ומתאפשרת פעולת לייזר להסרת משקפים שעל השכבות העמוקות יותר של קרנית. את השנוי בראיה ניתן לראות כבר בדקות הראשונות לאחר הניתוח. השימוש בטכנולוגיה חדשה מקנה לשיטת EBK את יתרונותיה הבולטים שהן שילוב של רמת בטיחות גבוהה, היעדרת פגיעה בחוזק הסטרוקטורלי של הקרנית, דיוק מקסימלי, והחלמה מהירה עם דגש על הורדת כאבים במידה אופטימלית.

מתי רואים את התוצאות המלאות של ניתוח עיניים בלייזר?

אורך ההחלמה תלוי בסוג הטיפול:

  • בשיטת LASIK – המטופל מחלים כבר ביום למחרת.
  • בשיטת ה- PRK – החלמה לוקחת מספר ימים מרגע סיום הניתוח.
  • בשיטת ASA – החלמה לוקחת יומיים-שלושה.
  • בשיטת ה- EBK – החלמה תוך יום-יומיים מרגע סיום הניתוח.

לפרטים נוספים

    חייג לקביעת תור
    ניווט